Wprawdzie Drezno leży nad Łabą, ale o rybach wcale nie ma tu mowy. Jeśli tu mowa jest o szczupakach, to tym określeniem obdarzono słynną konstrukcję wagonów tramwajowych Prof. Alfreda Bockmühla. Tu zamyka nam się koło co do pojęcia Bimby (Glocke, Bimm), jak mieszkańcy Drezna od dawien dawna nazywają ich tramwaje. Konkretnie chodzi o dzwony, w które tramwaje bywają wyposażane, by zapowiedzieć odjazd z przystanku.
Od ponad 135 lat tramwaje w Dreźnie są integralną częścią obrazu miejskiego. Tramwaje konne pojawiły się w 1872 r. na trasie Blasewitz – Pirnaischer Platz. Pierwsze elektryczne tramwaje zaś zaczęły jeździć po Dreźnie od 1893 r., – przewoźnikiem ich był „Tramways Company of Germany Limited”. Od 1905 r. cała sieć tramwajowa sukcesywnie przechodzi w ręce Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji (MPK).
Cofnijmy się więc wstecz, żeby przeżywać magię tramwajów minionych lat! Drezdeńskie MPK dysponuje imponującą kolekcją historycznego taboru tramwajowego. Opiekują się nim miłośnicy Drezdeńskiego Towarzystwa Muzeum Tramwajów; koledzy angażowani są w utrzymywanie i naprawę taboru, ale i regularnie organizują przejazdy po mieście. Zbiór taboru obejmuje wagony serii BEROLINA z 1902 r., serię „szczupaków” (duży i mały) prof. Alfreda Bockmühla, wagony typu Gotha aż do czeskich składów serii TATRA. Jednym słowem: tutejsza kolekcja zawiera wszystko to, co kiedyś jeździło po torach Drezna. Poza tym stacjonują tu istne rarytasy, jakim np. jest wagon silnikowy zlikwidowanej od dawna już trasy Lockwitztalbahn między Niedersedlitz i Kreicha. Ciekawostką na pewno jest tramwaj towarowy, który wykorzystywano do przewozu mąki. Dodatkowo eksponaty jak historyczne szyldy przystanków lub jedna oryginalnie zachowana historyczna wiata przystanku w trafiony sposób wieńczą tę niezwykłą wystawę.
Oczywiście przejazd historycznym tramwajem świetnym jest sposobem także na zwiedzanie miasta! Warto może przy okazji Państwu zwrócić uwagę na to, że tutejsze MPK szczyci się jedną z najdłuższych tras tramwajowych w Europie. Jest o trasa nr 4 do Weinböhla mierząca 33 km długości. Poza tym eksploatowane w Dreźnie od paru lat są najdłuższe na świecie tramwaje wieloczłonowe, ich długość sięga prawie 50 m… Tak czy owak Drezdeński MPK cieszy się na Pańska wizytę i serdecznie zaprasza na przejazd zabytkową „Bimbą” po mieście.
Lokalizacja
Muzeum Tramwajów znajduje się w dzielnicy Dresden-Trachenberge przy Trachenberger Strasse i wchodzi w skład tamtej zajezdni tramwajowej.
Dojazd autobusem & koleją
Do Muzeum Tramwajów z samego centrum miasta wygodnie dojeżdżamy tramwajem nr 3 w kierunku Wilder Mann. Wysiadamy na przystanku Trachenberger Platz. Stamtąd udajemy się pieszo w Trachenberger Strasse. Poza tym linia autobusowa 64 zapewnia wygodny dojazd – zatrzymuje się tuż przez Muzeum.
Dojazd samochodem
Jadąc z centrum miasta jedziemy według oznakowania w kierunku Moritzburg – w ten sposób docieramy przez Hansastrasse do Grossenhainer Strasse (droga krajowa S179). Na Trachenberger Platz odbijamy w prawą stronę. W obrębie Muzeum możliwości parkingowe są bardzo ograniczone (to dzielnica czysto mieszkaniowa), stąd zaleca się zdecydowanie dojazd tramwajem lub autobusem.
Wagonów
16 udziałów
309 (Typ "Berolina", Baujahr 1902)
598 (Typ "UNION", Baujahr 1911, Ausstellungsstück)
734 (Typ "MAN", Baujahr 1913)
765 (Typ "MAN", Baujahr 1920, nicht betriebsfähig)
1644 (Typ "MAN", Baujahr 1925)
937 (Typ "UNION", Baujahr 1927)
1716 (Typ "Großer Hecht", Baujahr 1931)
1820 (Typ "Kleiner Hecht", Baujahr 1938)
854 (Typ "Erfurt", Baujahr 1942, ex Lockwitztalbahn, Ausstellungsstück)
1538 (Typ "LOWA", Baujahr 1956)
1587 (Typ "Gotha", Baujahr 1959)
1512 (Typ "Gotha", Baujahr 1960)
1734 (Typ "Gotha-Großraumwagen", Baujahr 1962)
2000 (Typ "Tatra T4D", Baujahr 1967)
1998 (bezeichnet als 222 998, Typ "Tatra T4D", Baujahr 1968)
226 001 (Typ "Tatra T6A2", Baujahr 1985)
Sidecars
12 udziałów
Pojazdy specjalne
9 udziałów