Szukam partnera




SZUKAM REGIONU

WSZYSCY PARTNERZY

Drezno Dolina i Przełom Łaby
 

Kontakt

SDG Sächsische Dampfeisenbahngesellschaft mbH – Lößnitzgrundbahn
Am Bahnhof 1
01468 Moritzburg

Tel.: +49-35207-89290
Fax: +49-35207-89291


E-Mail
Timetable

Imprezy

more events


Weingenuss auf schmaler Spur

02.10.2022


Lößnitzgrund-Tasting-Tour

08.10.2022

Opis

Radebeul Ost – Moritzburg – Radeburg

Koleją parową w okolice Drezna

Miasteczko Radebeul rozpościera się na prawym brzegu Łaby i słynie przede wszystkim z upraw winnej latorośli. Ze stacji Radebeul Ost kolejka Lößnitztalbahn planowo kursuje pod parą przez Moritzburg do Radeburg. Prześwit toru wynosi standardowo jak w całej Saksonii 750 mm. Trasa się wija najpierw po dolinie rzeczki Lößnitz, by docierać do Moritzburga – miejsca słynnego zamku myśliwskiego Augusta Mocnego. Do niego wyprowadza nas pięknie odnowiona Aleja Moritzburga, gdzie znajdują się także gastronomia i małe sklepy. Za Moritzburgiem krajobraz się zmienia i kolejka przemierza rozległe lasy mijając wrzosowiska stawy rybne oraz tereny podmokłe. Po 16 km pociąg kolejki kończy bieg na stacji docelowej Radeburg.
 

Bahnstrecke bei Friedewald Bad. 
© Rotkopf Görg Verlagsgesellschaft mbH - A. Linz

Trasa

Trasa Lößnitzgrundbahn

Lokalizacja

Lößnitzgrundbahn startuje na stacji Radebeul Ost na północno-zachodnich obrzeżach Drezna, się wspina po dolinie Lößnitz, potem trasa przecina teren stawów rybnych koło Dippelsdorf, a dalej tory prowadzą przez Moritzburg do stacji docelowej Radeburg.
 

Dojazd autobusem & koleją

Do Radebeul Ost wygodnie docieramy kolejką podmiejską (S-Bahnem), gdyż kolejka idealnie połączona jest z transportem publicznym. Oprócz tego wybierać się tu możemy z centrum Drezna tramwajem nr 4 wysiadając na przystanku Landesbühnen. Wtedy wsiadamy do pociągu kolejki na przystanku Weißes Roß. Dalsze informacje o kursowaniu pociągów znajdują  Państwo pod linkiem Związku Komunikacyjnego Łaba Górna (Verkehrsverbund Oberelbe VVO).  https://www.vvo-online.de/de

Dojazd samochodem

Również samochodem wygodnie dojeżdżamy autostradą A4 do Radebeul lub też autostradą A13. Zjeżdżamy z autostrady zjazdem Radeburg.

Przebieg trasy

©
Dampf- und Dieselok in Radebeul Ost. 
© MICHAEL SPERL
Historische Aufnahme des Bahnhofs Radeburg mit Fahrzeug und Personal. 
© Sammlung Traditionsbahn Radebeul e.V.

Historia

Historia Lößnitzgrundbahn
Linia ta powstała jako czwarta kolej wąskotorowa w Saksonii. W ten sposób połączono Radebeul Ost z miastem Radeburg. Wcześniejsze plany budowy normalnotorowej linii z Drezna przez Radeburg do Ortrand nie doczekały się realizacji. Już w październiku 1883 r. rozpoczęto prace budowlane, a niecały rok później 16.września 1884 r. nastąpiło uroczyste otwarcie kolejki.
Trwało jednak nie długo, gdy mieszkańcy Drezna zaczęli odkrywać okolice miasta jako idealny region wypoczynkowy. Tym samym turystyka przyjazdowa z bliska i daleka stała się pierwszorzędnym źródłem dochodu kolejki. Warto jednak wspomnieć o tym, iż pierwotnie koncepcja kolejki skierowana była w przeciwnym kierunku, gdyż miała zapewniać mieszkańcom na wsi regularny dojazd do Drezna. Ruch towarowy na pierwszym planie obsługiwał przewozy produktów rolnych oraz węgla, który dostarczano do elektrowni w dolinie Lößnitz. Ponad to ważnym jeszcze klientem przewozów towarowych były zakłady szamotu w Radeburg. Dla dociekliwych taka ciekawostka: zakłady szamotu dysponowały od roku 1901 najdłuższą bocznicą wąskotorową na terenie Saksonii: mierzyła ona 2,1 km długości.
Obie wojny światowe kolejka przetrwała beż szwanku, by w roku 1955 osiągnąć rekordową liczbę jej przewozów osobowych; kursowało wtedy 28 par pociągów dziennie między obiema stacjami docelowymi! Wraz z triumfem motoryzacji kolejka w latach 60-tych i 70-tych poprzedniego stulecia coraz bardziej zagrożona była całkowitą likwidacją. Coraz większe zainteresowanie przejazdami turystycznymi skutkowało w 1975 r. jednak tym, iż wpisano kolejkę do rejestru zabytków. Odtąd została jako pomnik techniczny objęta całkowitą ochroną. Obecnym zarządcą oraz przewoźnikiem tejże linii jest Saksońska Spółka Kolei Parowej (SDG); spółka zainwestowała w tabor, tory jak i infrastrukturę kolejki, by zabezpieczyć jej istnienie na następne lata.
 

Godziny kursowania:

Kolejka Lößnitztalbahn kursuje na co dzień pod parą.
 

cennik biletów:

wyciąg z tabeli taryfowej

Radebeul Ost – Moritzburg
Łatwa podróż w obie strony
Osoby dorosłe 7,70 € 14,30 €
Dzieci
6 – 14 lat
3,90 € 7,20 €
Karta rodzinna 17,30 € 32,60 €
5-kartowy dorosły
5 indywidualnych podróży
25,50 €
Karta 5 dzieci 6 – 14 lat
5 indywidualnych podróży
12,50 €
Radebeul Ost – Radeburg
Łatwa podróż w obie strony
Osoby dorosłe 8,50 € 16,20 €
Dzieci
6 – 14 lat
4,30 € 8,20 €
Karta rodzinna 19,40 € 36,50 €
5-kartowy dorosły
5 indywidualnych podróży
30,00 €
Karta 5 dzieci 6 – 14 lat
5 indywidualnych podróży
15,00 €
inne taryfy
Bilet jednodniowy dla dorosłych 19,50 €
Bilet jednodniowy dzieci
6 – 14 lat
10,00 €
Karta rodzinna
2 osoby dorosłe do 4 dzieci
43,00 €

Reiseangebote:

Tagesangebote (Termin frei wählbar)


Wild-Romantische Dampfzugfahrt

new
Wild-Romantische Dampfzugfahrt
Lößnitzgrundbahn
więcej informacji

more travel offers