Opis
Radebeul Ost – Moritzburg – Radeburg
Koleją parową w okolice Drezna
Miasteczko Radebeul rozpościera się na prawym brzegu Łaby i słynie przede wszystkim z upraw winnej latorośli. Ze stacji Radebeul Ost kolejka Lößnitztalbahn planowo kursuje pod parą przez Moritzburg do Radeburg. Prześwit toru wynosi standardowo jak w całej Saksonii 750 mm. Trasa się wija najpierw po dolinie rzeczki Lößnitz, by docierać do Moritzburga – miejsca słynnego zamku myśliwskiego Augusta Mocnego. Do niego wyprowadza nas pięknie odnowiona Aleja Moritzburga, gdzie znajdują się także gastronomia i małe sklepy. Za Moritzburgiem krajobraz się zmienia i kolejka przemierza rozległe lasy mijając wrzosowiska stawy rybne oraz tereny podmokłe. Po 16 km pociąg kolejki kończy bieg na stacji docelowej Radeburg.
Timetable
![](//img.dampfbahn-route.de/fahrplaene/500x/10_fahrplan_x1.jpg?t=1722073971)
Trasa
Trasa Lößnitzgrundbahn
Lokalizacja
Lößnitzgrundbahn startuje na stacji Radebeul Ost na północno-zachodnich obrzeżach Drezna, się wspina po dolinie Lößnitz, potem trasa przecina teren stawów rybnych koło Dippelsdorf, a dalej tory prowadzą przez Moritzburg do stacji docelowej Radeburg.
Dojazd autobusem & koleją
Do Radebeul Ost wygodnie docieramy kolejką podmiejską (S-Bahnem), gdyż kolejka idealnie połączona jest z transportem publicznym. Oprócz tego wybierać się tu możemy z centrum Drezna tramwajem nr 4 wysiadając na przystanku Landesbühnen. Wtedy wsiadamy do pociągu kolejki na przystanku Weißes Roß. Dalsze informacje o kursowaniu pociągów znajdują Państwo pod linkiem Związku Komunikacyjnego Łaba Górna (Verkehrsverbund Oberelbe – VVO). www.vvo-online.de/de
Dojazd samochodem
Również samochodem wygodnie dojeżdżamy autostradą A4 do Radebeul lub też autostradą A13. Zjeżdżamy z autostrady zjazdem Radeburg.
Przebieg trasy
Historia
Historia Lößnitzgrundbahn
Linia ta powstała jako czwarta kolej wąskotorowa w Saksonii. W ten sposób połączono Radebeul Ost z miastem Radeburg. Wcześniejsze plany budowy normalnotorowej linii z Drezna przez Radeburg do Ortrand nie doczekały się realizacji. Już w październiku 1883 r. rozpoczęto prace budowlane, a niecały rok później 16. września 1884 r. nastąpiło uroczyste otwarcie kolejki.
Trwało jednak nie długo, gdy mieszkańcy Drezna zaczęli odkrywać okolice miasta jako idealny region wypoczynkowy. Tym samym turystyka przyjazdowa z bliska i daleka stała się pierwszorzędnym źródłem dochodu kolejki. Warto jednak wspomnieć o tym, iż pierwotnie koncepcja kolejki skierowana była w przeciwnym kierunku, gdyż miała zapewniać mieszkańcom na wsi regularny dojazd do Drezna. Ruch towarowy na pierwszym planie obsługiwał przewozy produktów rolnych oraz węgla, który dostarczano do elektrowni w dolinie Lößnitz. Ponad to ważnym jeszcze klientem przewozów towarowych były zakłady szamotu w Radeburg. Dla dociekliwych taka ciekawostka: zakłady szamotu dysponowały od roku 1901 najdłuższą bocznicą wąskotorową na terenie Saksonii: mierzyła ona
2,1 km długości.
Obie wojny światowe kolejka przetrwała beż szwanku, by w roku 1955 osiągnąć rekordową liczbę jej przewozów osobowych; kursowało wtedy 28 par pociągów dziennie między obiema stacjami docelowymi! Wraz z triumfem motoryzacji kolejka w latach 60-tych i 70-tych poprzedniego stulecia coraz bardziej zagrożona była całkowitą likwidacją. Coraz większe zainteresowanie przejazdami turystycznymi skutkowało w 1975 r. jednak tym, iż wpisano kolejkę do rejestru zabytków. Odtąd została jako pomnik techniczny objęta całkowitą ochroną. Obecnym zarządcą oraz przewoźnikiem tejże linii jest Saksońska Spółka Kolei Parowej (SDG); spółka zainwestowała w tabor, tory jak i infrastrukturę kolejki, by zabezpieczyć jej istnienie na następne lata.
Godziny kursowania:
Kolejka Lößnitztalbahn kursuje na co dzień pod parą.
cennik biletów:
wyciąg z tabeli taryfowej
Radebeul Ost – Moritzburg
Łatwa podróż w obie strony |
Osoby dorosłe |
9,00 € |
18,00 € |
Dzieci
6 – 14 lat |
4,10 € |
7,30 € |
Karta rodzinna |
19,30 € |
38,00 € |