Miasto Glauchau zaczęło w połowie 19 w. dzięki jego położeniu rozrastać się do jednej z najważniejszych stacji węzłowych w Saksonii. W 1858 r. uruchomiono trasę z Chemnitz do Zwickau. Od tego momentu stacja kolejowa zaczęła się rozwijać do jednego z czterech najważniejszych centrów przeładunku towarowego. Parowozownia z 1916 r. od końca lat 70-tych poprzedniego stulecia stała się miejscem spotkania miejscowych miłośników kolei; zaczęli się opiekować się typowym dla regionu parowozem 58 3047. Z tego ugrupowania powstało dzisiejsze Towarzystwo Wspierające tegoż parowozu. Dalsze eksponaty dołączyły: m. i. jedyny obecnie czynny parowóz osobowy serii 23.10, konkretnie 35 1097-1 według obecnej numeracji, dalekobieżny spalinowóz 118 772, elektrowóz E11 013 oraz inne znane pojazdy byłego Deutsche Reichsbahn. Ostatnie dwie maszyny okazjonalnie jeszcze obserwujemy przed składami towarowymi. Oprócz tego towarzystwo regularnie organizuje przejazdy specjalne we wzajemnej współpracy z innymi klubami, na pokład których Państwa serdecznie zapraszamy!
Lokalizacja
Parowozownia mieści się na północnej rubieży miasta Glauchau koło stacji kolejowej. Glauchau znajduje się na zachodzie Saksonii na południe od autostrady A4.
Dojazd autobusem & koleją
Dojeżdżać koleją Państwo najlepiej mogą pociągami na trasie Drezno – Hof do stacji Glauchau. Z samego dworca skręcamy w lewo i kierujemy się wzdłuż Rosa-Luxemburg-Straße, Albanstraße, później odbijamy w lewą stronę w Lungwitztalstraße i idziemy przejściem pod tory kolejowe. Ponownie odbijamy w lewo do Schermühlenstraße, stamtąd prostą drogą do Muzeum. Dalsze informacje o rozkładach jazdy pociągów, tramwajów i autobusów podane są pod adresem
https://www.vms.de/fahrplan/fahrplanauskunft/
Dojazd samochodem
Z autostrady A4 zjeżdżamy zjazdem Glauchau/Waldenburg/Rochlitz korzystając z nowej obwodnicy drogi krajowej B175. Kierujemy się teraz w stronę Zwickau i jedziemy wzdłuż rzeki Mulde. Docieramy do skrzyżowania ze światłami. Po lewej stronie widzimy drogowskaz do Reinholdshain, Niederlungwitz oraz Lichtenstein. Po tym skrzyżowaniu przemieszczamy się dalej do następnego skrzyżowania na B157 (jest to ok. 600 m dalej) i odbijamy w lewą stronę. Kierujemy się dalej drogowskazem Glauchau Zentrum z ograniczaniem wysokości do 3,80 m. Po lewej stronie Państwo widzą firmę BMG. Mijając teren tejże firmy skręcamy w lewo, znów dojeżdżamy do skrzyżowania przed wiaduktem kolejowym. Na tym skrzyżowaniu znajduje się tablica z napisem IG 58 3047 – jesteśmy na miejscu.
Lokomotywy parowe
Baureihe 23.10 / 35.10
Bauart 1´C1´h2
Schlepptender-Personenzuglokomotiven der Deutschen Reichsbahn, 1955 - 1959, ca. 113 Stück, LKM Babelsberg, ca. 1250 kW
Hersteller LKM Babelsberg
35 1097-1 Baujahr 1959 Fabriknummer 123097
50 1849-4 (Güterzug-Dampflokomotive, Baujahr 1940, Leihgabe DB)
58 3047-6 (Güterzug-Dampflokomotive, Baujahr 1920/1961, Leihgabe DB)
Lokomotywy spalinowe
Baureihe V 180 / 118
Bauart C´C´
Streckendiesellokomotiven der Deutschen Reichsbahn, 1966 - 1970, VEB Lokomotivbau „Karl Marx“ Potsdam-Babelsberg., 206 Stück, ca. 2 x 1200 PS
Hersteller VEB Lokomotivbau „Karl Marx“ Potsdam-Babelsberg
118 770 Baujahr 1969 Fabriknummer 280179
100 126-2 (Kleindiesellokomotive Typ Kö, Baujahr 1962)
102 182-3 (Kleindiesellokomotive "Gartenlaube", Baujahr 1971)