Szukam partnera




SZUKAM REGIONU

Rudawy/ Chemnitz

Schauplatz Eisenbahn Chemnitz

certyfikaty - Schauplatz Eisenbahn Chemnitz

Kontakt

Schauplatz Eisenbahn
An der Dresdner Bahnlinie
09131 Chemnitz

Tel.: +49-371-46400892


E-Mail

Imprezy

more events


Tag der deutschen Einheit

03.10.2022


Saisonabschluss im Schauplatz Eisenbahn

29.10.2022 - 31.10.2022

Opis

Chemnitz-Hilbersdorf

Największa i technicznie sprawna  parowozownia Europy

Chemnitz   po Dreźnie i Lipsku jest trzecim co do wielkości miastem w Saksonii. Nieraz nazywany  „Saksońskim Manchesterem” to mało kto wie, iż stała tu kolebka przemysłu i budowy maszyn. Założycielem najważniejszej fabryki maszyn był Richard Hartmann; jego 200. urodziny obchodzono w 2009 r. Owa fabryka rozrastała się do największego tego rodzaju zakładu na terenie Saksonii. Pierwszy wyprodukowany  tu parowóz z 1848 r. nosił nazwę „Szczęść Boże”; w następnych latach ogromna liczba parowozów opuściła hale tutejszych zakładów - jeździły one nie tylko po torach krajowych, tylko eksportowano je na cały świat. Mało znany również jest fakt, iż w Chemnitz-Hilbersdorf mamy do czynienia z największą do dziś  czynną  parowozownią w całej Europie. Oddana do użytku ona została w 1901 przez Królewską Saksońską Kolej, a układ już wtedy w dużej mierze  podobny był do dzisiejszego. W Saksonii wszystkie parowozownie , jakie wyposażane były w konieczną infrastrukturę do obrządzania parowozów, nazywano „Heizhaus” (dosłownie: kotłownią) . W obydwóch wachlarzowych szopach  (liczą one razem 22 stanowiska)  obecnie stacjonuje 19 parowozów oraz 10 spalinowozów. Ponad to infrastruktura potrzebna do obrządzania parowozów jest w pełni technicznie sprawna ; są to techniczne urządzenia jak elewatory węglowe (nieraz nazywane też amerykańskimi bunkrami) oraz piaskownice.
Szczególnie warto się tu wybierać w sierpniu, kiedy odbywa się coroczne zjazd parowozów; wtedy parowozownia tętni życiem tysięcy odwiedzających. Oprócz tego tutejszy klub przez cały rok oferuje szereg ciekawych wyjazdów pod parą. Polecać tu wypada nie tylko przejazdów adwentowych po przedświątecznych Rudawach , ale i także ciekawe jednodniowe wycieczki do atrakcyjnych miejscowości Saksonii jak i do innych regionów. Zapraszamy także Państwa do nas, by się u nas rozglądać  i wybrać się na przejażdżkę  jednym z naszych pociągów specjalnych.

Linowa nastawnia rozrządowa bez lokomotyw – unikat na skalę Europy…

Na terenie byłej stacji rozrządowej Chemnitz-Hilbersdorf Muzeum Techniki prezentuje unikatową nastawnię linową do prac manewrowych bez  lokomotywy. Składa się ona z napędzonej silnikami krzywki, której popychacz przymocowany jest za pomocą linek do małego ustawionego na torze wózka ; przy pomocy tych wózków  wagony towarowe transportowane są w obrębie stacji rozrządowej .  Taki mechanizm dzielenia składów towarowych służy uprawnieniu szybkich i skutecznych prac rozrządowych. Tutejszy klub w ostatnich latach odrestaurował nastawnię dysponującą nr 3, w której umieszczone jest całe sterowanie. Celem towarzystwa jest aktywne pokazywanie zwiedzającym obiegów rozrządowych . Oprócz tego nieodłącznym elementem nastawni jest wyremontowana stacja transformatorowa, maszynownia ze wszystkimi w oryginale zachowanymi silnikami napędowymi. Ponad to podziwiać można układ Ward Leonarda do wytwarzania prądu stałego oraz zachowana bramka semaforów. W imponującej nastawni bramkowej wystawiane są: eksponaty nt węzła kolejowego Chemnitz, makieta tutejszej nastawni linowej w skali 1 , archiwum lokomotyw wyprodukowanych w fabryce Hartmanna, modele w skali HO oraz dzienniki byłych parowozów, spalinowozów oraz elektrowozów. W określonych dniach odkrytym wagonem typu Schöneweide przejechać się można 600 m między maszynownią i nastawnią. W latach następnych istniejąca kolekcja semaforów  ma zostać rozszerzona o dalsze eksponaty.

Trasa

Muzeum w Muzeum Saksońskim Chemnitz-Hilbersdorf

Lokalizacja

Muzeum znajduję się z mieście Chemnitz na wschód od centrum wyjeżdżając z miasta w kierunku Frankenberg.

Dojazd autobusem i koleją

Dojazd możliwy jest  pociągami regionalnymi linii  Zwickau – Drezno (KBS 510), Chemnitz – Olbernhau (KBS 519) jak i pociągami City Bahn Chemnitz - Hainichen (KBS 516) do stacji Chemnitz-Hilbersdorf. Z przystanku kolejowego idziemy 1 km na piechotę w kierunku centrum miasta. Docieramy do wiaduktu kolejowego, za którym skręcamy w   pierwszą ulicę w lewo - docieramy do ogródków działkowych o nazwie „Wohlfahrt”. Idziemy prosto do samego muzeum.
Poza tym dostać się możemy autobusem linią 21 (od poniedziałku. do piątku co 10 min. , podczas wakacji i w sobotę co 15 ,a w niedzielę co 20 min) wysiadamy na przystanku Sächsisches Eisenbahnmuseum (muzeum kolejnictwa). Potem idziemy na piechotę 1km oddalając się od centrum miasta  , potem jeszcze 100 m wzdłuż głównej ulicy.

Dojazd samochodem

Jadąc autostradą A4 zjeżdżamy w Chemnitz-Ost w kierunku Oberlichtenau, dalej drogą krajową S200 i B169 w stronę centrum miasta, za wiaduktem kolejowym skręcamy w pierwszą ulicę po lewej stronie , a dalej wzdłuż ogródków działkowych „Wohlfahrt” do muzeum.
Wyjeżdżając z centrum miasta jedziemy drogą krajową B169 w kierunku Frankenberg, po lewym zakręcie odbijamy przed wiaduktem kolejowym.

Muzeum

3. Wachlarz parowozowni 1 , 4.elewator węglowy, 8. Nastawnia 2, 11. Szykbobiężny spalinowy  wagon silnikowy VT18.16, 12. Wachlarz parowozowni 2 , 15. Kolejka polowa


 
©

Pojazdy

Pojazdy Muzeum Kolei Saksońskiej Chemnitz-Hilbersdorf

Lokomotywy parowe

Güterzuglok für den Einsatz im schweren Güterzug- und Personezugdienst

Baureihe 50.35
Bauart 1´E h2
Einheits-Güterzuglokomotiven der Deutschen Reichsbahn, 1956 folgende, ca. 208 Stück, europäischen Lokomotivfabriken, ca. 1.625 PS

Hersteller Krupp, Essen
50 3648 Baujahr 1941

Hersteller Maschinenfabrik Esslingen
50 3628 Baujahr 1942, nicht betriebsfähig

Baureihe 52.80
Bauart 1´E h2
Güterzug Rekolokomotive der Deutschen Reichsbahn , 1960-1967, ca. 200 Stück, RAW Stendal, ca. 1470 KW

Hersteller Jung, Jungenthal, als Kriegslok 52 3311
52 4924 Baujahr 1943 nicht betriebsfähig
Hersteller Maschinenbau & Bahnbedarf AG Berlin, vorm O&K
52 4924 Baujahr 1943 nicht betriebsfähig, Altbau 52er, rollfähig
Hersteller Oberschlesische Lokomotivwerke AG Kattowitz, Werk Krenau, als Kriegslok 52 3311
52 8149 Baujahr 1944 nicht betriebsfähig

Lokomotywy spalinowe

Baureihe V 100
Bauart B’B’
vierachsige Streckendiesellokomotiven der Deutschen Reichsbahn, 1966 - 1985, ca. 1 Stück, VEB Lokomotivbau Elektrotechnische Werke (LEW) „Hans Beimler“ in Hennigsdorf, 1146 Stück, ca. 1100 KW

Hersteller VEB Lokomotivbau Elektrotechnische Werke (LEW) „Hans Beimler“ in Hennigsdorf
110 025 Baujahr 1967

Baureihe V 180 / 118
Bauart C´C´
Streckendiesellokomotiven der Deutschen Reichsbahn, 1966 - 1970, VEB Lokomotivbau „Karl Marx“ Potsdam-Babelsberg., 206 Stück, ca. 2 x 1200 PS

Hersteller VEB Lokomotivbau „Karl Marx“ Potsdam-Babelsberg
118 782 Baujahr 1969 nicht beriebsfäig
V 180 141 Baujahr 1966 nicht beriebsfäig

Wagonów

Baureihe VT 18.16 / 175
Bauart B'2'+2'2'+2'2'+2'B'
Dieselhydraulischer Schnelltriebzug (SVT) der Deutschen Reichsbahn, 1965-1968, ca. 8 Stück, VEB Waggonbau Görlitz, 2x736 kW

Hersteller VEB Waggonbau Görlitz
VT 18.16 Baujahr 1964

Godziny otwarcia:

Saksońskie Muzeum Kolejnictwa w Chemnitz otwarty jest w każdy weekend jak i w Święta w okresie od Pięćdziesiątnicy.

Ze względu na wirusa Corona godziny otwarcia są odroczone.

Infrastrukturę, szopy wachlarzowe oraz kolejkę polną podczas godzin otwarcia zawsze udostępniane są do zwiedzania.

szczegółowe informacje można znaleźć na stronie internetowej pod adresem:

https://www.sem-chemnitz.de/category/aktuelles/
 

:

Erwachsene 10,00 €
Ermäßigt
Schüler und Auszubild. ü. 18 Jahre, Studierende,
Asylbewerber, FSJ-/FÖJ-/BFD-/FWD-Leistende, Behinderte u. Begleiter ab 50, Merkzeichen G und H, Inhaber ChemnitzPass, Inhaber ICOM-Card
5,00 €
Kinder (bis 18 Jahre) frei
Bei Veranstaltung können Preise abweichen.

Gruppenpreise ab 10 Personen
Erwachsene 9,00 €
Ermäßigt
Schüler und Auszubild. ü. 18 Jahre, Studierende,
Asylbewerber, FSJ-/FÖJ-/BFD-/FWD-Leistende, Behinderte u. Begleiter ab 50, Merkzeichen G und H, Inhaber ChemnitzPass, Inhaber ICOM-Card
4,50 €
Kinder (bis 14 Jahre) frei

Führungen
Führungen
zuzüglich Eintrit
40,00 €