Chemnitz po Dreźnie i Lipsku jest trzecim co do wielkości miastem w Saksonii. Nieraz nazywany „Saksońskim Manchesterem” to mało kto wie, iż stała tu kolebka przemysłu i budowy maszyn. Założycielem najważniejszej fabryki maszyn był Richard Hartmann; jego 200. urodziny obchodzono w 2009 r. Owa fabryka rozrastała się do największego tego rodzaju zakładu na terenie Saksonii. Pierwszy wyprodukowany tu parowóz z 1848 r. nosił nazwę „Szczęść Boże”; w następnych latach ogromna liczba parowozów opuściła hale tutejszych zakładów - jeździły one nie tylko po torach krajowych, tylko eksportowano je na cały świat. Mało znany również jest fakt, iż w Chemnitz-Hilbersdorf mamy do czynienia z największą do dziś czynną parowozownią w całej Europie. Oddana do użytku ona została w 1901 przez Królewską Saksońską Kolej, a układ już wtedy w dużej mierze podobny był do dzisiejszego. W Saksonii wszystkie parowozownie , jakie wyposażane były w konieczną infrastrukturę do obrządzania parowozów, nazywano „Heizhaus” (dosłownie: kotłownią) . W obydwóch wachlarzowych szopach (liczą one razem 22 stanowiska) obecnie stacjonuje 19 parowozów oraz 10 spalinowozów. Ponad to infrastruktura potrzebna do obrządzania parowozów jest w pełni technicznie sprawna ; są to techniczne urządzenia jak elewatory węglowe (nieraz nazywane też amerykańskimi bunkrami) oraz piaskownice.
Szczególnie warto się tu wybierać w sierpniu, kiedy odbywa się coroczne zjazd parowozów; wtedy parowozownia tętni życiem tysięcy odwiedzających. Oprócz tego tutejszy klub przez cały rok oferuje szereg ciekawych wyjazdów pod parą. Polecać tu wypada nie tylko przejazdów adwentowych po przedświątecznych Rudawach , ale i także ciekawe jednodniowe wycieczki do atrakcyjnych miejscowości Saksonii jak i do innych regionów. Zapraszamy także Państwa do nas, by się u nas rozglądać i wybrać się na przejażdżkę jednym z naszych pociągów specjalnych.
Lokomotywy parowe
Güterzuglok für den Einsatz im schweren Güterzug- und Personezugdienst
Baureihe 50.35
Bauart 1´E h2
Einheits-Güterzuglokomotiven der Deutschen Reichsbahn, 1956 folgende, ca. 208 Stück, europäischen Lokomotivfabriken, ca. 1.625 PS
Hersteller Krupp, Essen
50 3648 Baujahr 1941
Hersteller Maschinenfabrik Esslingen
50 3628 Baujahr 1942, nicht betriebsfähig
Baureihe 52.80
Bauart 1´E h2
Güterzug Rekolokomotive der Deutschen Reichsbahn , 1960-1967, ca. 200 Stück, RAW Stendal, ca. 1470 KW
Hersteller Jung, Jungenthal, als Kriegslok 52 3311
52 4924 Baujahr 1943 nicht betriebsfähig
Hersteller Maschinenbau & Bahnbedarf AG Berlin, vorm O&K
52 4924 Baujahr 1943 nicht betriebsfähig, Altbau 52er, rollfähig
Hersteller Oberschlesische Lokomotivwerke AG Kattowitz, Werk Krenau, als Kriegslok 52 3311
52 8149 Baujahr 1944 nicht betriebsfähig
Lokomotywy spalinowe
Baureihe V 100
Bauart B’B’
vierachsige Streckendiesellokomotiven der Deutschen Reichsbahn, 1966 - 1985, ca. 1 Stück, VEB Lokomotivbau Elektrotechnische Werke (LEW) „Hans Beimler“ in Hennigsdorf, 1146 Stück, ca. 1100 KW
Hersteller VEB Lokomotivbau Elektrotechnische Werke (LEW) „Hans Beimler“ in Hennigsdorf
110 025 Baujahr 1967
Baureihe V 180 / 118
Bauart C´C´
Streckendiesellokomotiven der Deutschen Reichsbahn, 1966 - 1970, VEB Lokomotivbau „Karl Marx“ Potsdam-Babelsberg., 206 Stück, ca. 2 x 1200 PS
Hersteller VEB Lokomotivbau „Karl Marx“ Potsdam-Babelsberg
118 782 Baujahr 1969 nicht beriebsfäig
V 180 141 Baujahr 1966 nicht beriebsfäig
Wagonów
Baureihe VT 18.16 / 175
Bauart B'2'+2'2'+2'2'+2'B'
Dieselhydraulischer Schnelltriebzug (SVT) der Deutschen Reichsbahn, 1965-1968, ca. 8 Stück, VEB Waggonbau Görlitz, 2x736 kW
Hersteller VEB Waggonbau Görlitz
VT 18.16 Baujahr 1964
Erwachsene | 10,00 € |
Ermäßigt Schüler und Auszubild. ü. 18 Jahre, Studierende, Asylbewerber, FSJ-/FÖJ-/BFD-/FWD-Leistende, Behinderte u. Begleiter ab 50, Merkzeichen G und H, Inhaber ChemnitzPass, Inhaber ICOM-Card |
5,00 € |
Kinder (bis 18 Jahre) | frei |
Erwachsene | 9,00 € |
Ermäßigt Schüler und Auszubild. ü. 18 Jahre, Studierende, Asylbewerber, FSJ-/FÖJ-/BFD-/FWD-Leistende, Behinderte u. Begleiter ab 50, Merkzeichen G und H, Inhaber ChemnitzPass, Inhaber ICOM-Card |
4,50 € |
Kinder (bis 14 Jahre) | frei |
Führungen zuzüglich Eintrit |
40,00 € |