Opis
Chemnitz-Kappel
Zapoznać się bliżej z historią komunikacji miasta Chemnitz…
Muzeum Tramwajów Chemnitz znajduje się w najstarszej dwustanowiskowej zajezdni z roku 1908. Gdy w roku 1879 angielski inżynier W. Roebuck otrzymał licencję na budowę i uruchomienie tramwaju konnego między dworcem centralnym i mostem Św. Mikołaja nakładał on obowiązek, by prześwit toru wynosił 3 ft (915 mm). Rok później nastąpiło uroczyste otwarcie tejże trasy – tak zaczął się w Chemnitz era tramwajów! W roku 1880 powstała też pierwsza zajezdnia, stajnia dla koni, stałe miejsce dokarmiania koni oraz budynek służbowe na terenie naszego dzisiejszego muzeum przy Zwickauer Strasse. W roku 1893 nastąpiła elektryfikacja naszych tramwajów, a od 1908 tramwaje przeszły w ręce i własność miasta Chemnitz. Unikatowy prześwit toru okazał się jako dość niepraktyczny i zaczęto rozważać przekucie toru na 1435 mm. Spółka tramwajowa początkowo się zgodziła jedynie na wstępną zmianę toru o prześwicie 925 mm. Dopiero wiele lat później, a mianowicie w roku 1958 jednak zaczęto przestawiać ruch tramwajów krok po kroku na tor normalny. Mimo tego Chemnitz jeszcze przez 30 lat jedynym był miastem, gdzie obok siebie jeździły tramwaje o dwóch różnych prześwitach toru. Rok 1988 położył ostateczny kres kursowaniu wąskotorowych tramwajów, które wtedy zastąpiono autobusami.
Dla tego w sierpniu 1987 r. zaczęli spotykać się miłośnicy tramwajów i założyli „Towarzystwo i Koło Robocze Miejskich Miłośników Tramwajów”. Celem towarzystwa owszem było zachowanie i ocalanie wszystkich świadków zwłaszcza wąskotorowych tramwajów. Od tego czasu odrestaurowywano historyczne pojazdy od roku 1909 do 1973 r., zbierano eksponaty i materialne pozostałości, by tworzyć szeroko pojętą wystawę nt historii komunikacji miejskiej. W żywy sposób Państwu prezentowana jest różnorodna historia także głównej metropolii saksońskiego przemysłu i industrializacji. Jak działa np. nastawnik do jazdy lub stara skrzynia do nabycia i kasowania biletów? W naszym muzeum Państwo się o tym dowiedzą; tu własnoręcznie możemy próbować, jak owe urządzenia codziennego użytku działały. Przy dobrej pogodzie przejechać się można na 96-metrowym torze historycznym wagonem z 1919 r., by poczuć klimat wąskotorowych tramwajów naszego miasta.
Obok wąskotorowego muzeum tramwajów zapraszamy Państwa także na przejażdżki historycznym już taborem po normalnym torze wagonem motorowym nr 813 serii T57. Był on jednym z pierwszych normalnotorowych tramwajów ówczesnego Karl-Marx-Stadt.
Muzeum Tramwajów mieści się bezpośrednio koło Muzeum Przemysłowego Chemnitz, także bez problemu łączyć możemy wizytę obu obiektów jednym zamachem.
Trasa
Muzeum Tramwajów Chemnitz
Położenie
Nasze muzeum znajduje się na zachód od centrum miasta w dzielnicy Chemnitz-Kappel zaraz koło Muzeum Przemysłowego.
Aojazd koleją i środkami komunikacji publicznej
Tramwajem do muzeum wygodnie z centrum miasta docieramy linia 1 w kierunku Schönau. Wysiadamy na przystanku „Am Feldschlösschen”.
Dojazd samochodem
Samochodem kierujemy się z autostrady A4 na A72, gdzie korzystamy z wyjazdu Chemnitz Sued. Wjeżdżamy na Neefestrasse, która równa się z drogą krajową nr 173 w kierunku Oberlungwitz aż do wyjazdu w kierunku Stollberg/Limbach-O/Rabenstein i docieramy na Jagdschänkenstrasse. Później odbijamy w prawo w Zwickauer Strasse i dojeżdżamy do samego muzeum po lewej stronie.
Będąc w centrum miasta jedziemy wzdłuż Zwickauer Strasse w kierunku autostrady 72 (cały czas trzymamy się prawej strony). W ten sposób bezpośrednio dojeżdżamy do muzeum.
Godziny otwarcia:
Muzeum 6. April – 26. Oktober
Czwartek 10:00 – 16:00
Sobota 10:00 – 16:00
Wstęp:
Dorośli 4,00 EUR
Dzieci (6 – 17 lat) bezpłatnie
Wycieczki grupowe z przejażdżką zabytkowym wagonem 169 na trasie muzeum
są możliwe w przedsprzedaży.