Szukam partnera




SZUKAM REGIONU

Kontakt

Regionalverkehr Sächsische Schweiz-
Osterzgebirge GmbH (RVSOE)
Kirnitzschtalstraße 8
01814 Bad Schandau

Tel.: +49-35022-5480
Fax: +49-35022-54812


E-Mail

Opis

Bad Schandau – Kirnitzschtal – Lichtenhainer Wasserfall

Historycznym tramwajem po samym dnie morza

Aby tu spędzać urlop nad morzem – w tym celu Państwo się „lekko” spóźnili, mianowicie ok. 100 milionów lat! W okresie kredowym poosadzały się w tym regionie ogromne ilości piasku, a biegiem czasu zagęszczały się one do ogromnej skamieniałej masy skał osadowych. To właśnie ta skała osadowa zwana piaskowcem dziś jest geologicznym składnikiem Szwajcarii Saksońskiej. Dzięki długotrwałej erozji przez Łabę oraz warunkom atmosferycznym wytwarzały się dzisiejsze Góry Nadłabskie (Elbandsteingebirge). Tak powstał krajobraz spiczastych i szczelinowatych formacji piaskowcowych, który śmiało nazywać możemy „niezwykłym arcydziełem” przyrody. A nazwa Szwajcaria Saksońska skąd się wzięła? Otóż w 18.w. dwóch Szwajcarów (Adrian Zingg i Anton Graff) przebywało w Dreźnie na akademii sztuk pięknych, a krajobraz mocno im się przypomniał rodzinne strony. Szczególnie w dobie romantyzmu Góry Nadłabskie wywarły silną fascynację na malarzach jak Caspar David Friedrich oraz Ludwig Richter. Jednakże widocznie zainspirowały również kompozytora Carl Maria von Weber do znanej jego opery Freischütz. Ciekawostką jest to, iż Carl Maria von Weber na początku 19 w. najpierw działał jako dyrektor muzyki na Operze Wrocławskiej, zanim się przeprowadził do Drezna. Oprócz tego warto Państwu zwrócić uwagę na Szwajcarię Czeską po drugiej stronie granicy. Najbliższym miastem po tamtej stronie jest Decin: stąd warto wybierać się na Śnieżnik Dieczyński – najwyższy szczyt Gór Połabskich (723 m), ale także Wąwóz Edmunda lub Tiske Steny (Ściany) są lubianym celem wielu wycieczkowiczów.
Dolina Kirnitzschtal rozciąga się od kurortu Bad Schandau aż do tylnej Szwajcarii Saksońskiej, a nazwa wywodzi się od rzeczki Kirnitzsch; z całą pewnością wliczana jest do najpiękniejszych dolin Szwajcarii Saksońskiej. Dolina słynie również z linii tramwajowej, jaka na długości 8 km biegnie wzdłuż rzeczki z Bad Schandau do wodospadu Lichtenhain (Lichtenhainer Wasserfall). Linia ta uchodzi za najmniejsze przedsiębiorstwo publicznego transportu w Niemczech. Jej przewoźnikiem jest RVSOE (Przedsiębiorstwo Komunikacji Wschodnich Rudaw i Szwajcarii Saksońskiej). Tramwaj od momentu otwarcia w 1898 r. woził nieliczone rzeszy turystów i wędrowców. Zapraszamy i Państwa na przejazd 60-letnim taborem serii Gotha. Kirnitzschtalbahn zresztą jest jedyną linią w Niemczech, gdzie legendarna seria wagonów Gotha eksploatowana jest planowo do dziś. Ze wszystkich przystanków odchodzą oznakowane szlaki wędrowne wiodące na górę Winterberg, do formacji skalnych Schramm- und Affensteinen lub Kuhstall. Liczne karczmy i gospody  zapraszają nas na obfite, smaczne, bo domowe posiłki.
Przewoźnik RVSOE we współpracy z Towarzystwem Miłośników Kolei w określonych terminach organizuje specjalne przejazdy historycznym przedwojennym taborem; oczywiście do akcji w wkraczają wtedy wagony z drewnianymi ławkami. Dzięki nieustannemu zaangażowaniu stowarzyszenia przedwojenny tabor utrzymywany jest w stanie pełnej sprawności technicznej i cieszy oczy i serca wszystkich gości.
Oprócz linii tramwajowej RVSOE również jest przewoźnikiem największej floty promów rzecznych w Niemczech. Dysponuje ona ośmioma liniami promów na Łabie. Flota jako taka liczy 10 motorowców. Ponad to ma ona w posiadaniu ostatni prom parowy opalany węglem. Statki parowe niewątpliwie  niesamowitą atrakcją są dla pasjonatów techniki. Jeśli ktoś z Państwa więc czuje niedosyt ws. starych maszyn parowych, to czekamy na zamówienie specjalnego rejsu lub zapraszamy do skorzystania z naszych planowych przewozów.

©

Trasa

Trasa tramwaju Kirnitzschtalbahn

Lokalizacja

Kirnitzschtalbahn startuje koło Parku Miejskiego w Bad Schandau i prowadzi po dolinie rzeczki Kirnitzsch aż do wodospadu Lichtenhain (Lichtenhainer Wasserfall). Szerokość toru wynosi 1000 mm.

Dojazd autobusem & koleją

Do Bad Schandau dojeżdżamy kolejką podmiejską (S-Bahnem) wysiadamy na stacji Bad Schandau, dalej przeprawiamy się promem przez Łabę z lewego na prawy brzeg. Potem idziemy 10-minutowym spacerkiem, aż docieramy do Parku Miejskiego, gdzie tramwaj Kirnitzschtalbahn startuje.

Dojazd samochodem

Samochodem jedziemy drogą krajową B172 do Bad Schandau. Wjeżdżając do samej miejscowości, kierujemy się Kirnitzschtalstrasse, którą docieramy do Parku Miejskiego. Uwaga! Ze względu na ograniczone możliwości parkingowe zdecydowanie zaleca się korzystanie z publicznych środków komunikacji!!!
 

©
©

Pojazdy

Pojazdy KirnitzschTalbahn
Wagonów

8 udziałów
Tw 1 (Typ "Gotha", Baujahr 1957, übernommen aus Plauen)
Tw 2 (Typ "Gotha", Baujahr 1957, übernommen aus Plauen)
Tw 3 (Typ "Gotha", Baujahr 1958, übernommen aus Plauen)
Tw 4 (Typ "Gotha", Baujahr 1960, übernommen aus Zwickau)
Tw 5 (Typ "MAN", Baujahr 1928, Wagen für Traditionsverkehr)
Tw 6 (Typ "Gotha", Baujahr 1959, übernommen aus Jena)
Tw 8 (Typ "Erfurt", Baujahr 1939, Wagen für Traditionsverkehr)
Tw 9 (Typ "Busch/Bautzen", Baujahr 1925, Wagen für Traditionsverkehr)

Sidecars

8 udziałów
Bw 12 (Typ "MAN", Baujahr 1928, Wagen für Traditionsverkehr)
Bw 21 (Typ "Gotha", Baujahr 1963, übernommen aus Leipzig)
Bw 22 (Typ "Gotha", Baujahr 1963, übernommen aus Leipzig)
Bw 23 (Typ "Gotha", Baujahr 1963, übernommen aus Leipzig)
Bw 24 (Typ "Gotha", Baujahr 1963, übernommen aus Leipzig)
Bw 25 (Typ "Gotha", Baujahr 1966, übernommen aus Zwickau)
Bw 26 (Typ "Gotha", Baujahr 1968, übernommen aus Zwickau)
Bw 27 (Typ "Gotha", Baujahr 1967, übernommen aus Jena)

©

Godziny otwarcia:

Godziny otwarcia i dni przejazdów: linia tramwajowa Kirnitzschtalbahn kursuje na co dzień.
 
 

cennik biletów:

Fragment tabeli taryfowej

Single ride dla dorosłych              6,00 €

Jedna podróż zmniejszona            3,00 €

Bilet jednodniowy dla dorosłych    9,00 €

Bilet jednodniowy zmniejszony     4,50 €

Karta rodzinna                          22,00 €

grupa na osobę                          4,00 €

Uzupełnienie                              1,00 €
tradycyjnego ruchu