Do roku 1951 również po Górach Nadłabskich jeździła kolej wąskotorowa: mowa jest o trasie Kohlmühle – Hohnstein. Początek kolejka brała na obecnym przystanku Goßdorf-Kohlmühle w dolinie rzeczki Sebnitz. Najpierw na długości 1,5 km torowisko biegło równolegle do trasy normalnotorowej Bad Schandau – Sebnitz, by skręcać w romantyczną dolinkę Schwarzbach do Lohsdorf. Po 12 km kolejka docierała do małego miasteczka obronnego Hohnstein.
Pociągi tejże kolejki od 1898 do 1951 r. kursowały po dolinie Schwarzbach; początkowo eksploatowane głównie były małe parowozy typu I K, w późniejszych latach zastępowano je legendarnymi serią IV K. W roku 1951 ruch kolejki zawieszano, a tory krótko potem rozebrano. Jednakże w doskonałym stanie ocalało podtorze wraz z nasypem kolejowym szczególnie pod miejscowością Lohsdorf – dziś służą jako szlak wędrowny. A przecież rzadko zdarza nam się okazja, że szlak wędrowny prowadzi przez prawdziwy tunel kolejowy…!
Od 2001 r. stowarzyszenie działające wokół kolejki jego siedzibę ma na terenie stacji Lohsdorf. W celu częściowej odbudowy odcinku wokół Lohsdorf kolegom udało się zrekonstruować układ torów w obrębie stacji Lohsdorf jak i również odbudować odcinek w kierunku Ehrenberg. Niech i Państwo się przekonają o prężnym działaniu i postępach prac tutejszych kolegów odwiedzając ten piękny zakątek w Górach Nadłabskich.
Lokalizacja
Siedziba kolejki znajduje się na stacji Lohsdorf na wschód od Hohnstein w Szwajcarii Saksońskiej.
Dojazd autobusem & koleją
Koleją Państwo docierają do Muzeum pociągami regionalnymi linii 71 z Bad Schandau do stacji Goßdorf-Kohlmühle.
Dojazd samochodem
Samochodem dojeżdżamy do Muzeum Schwarzbachbahn z Bad Schandau droga krajową S 154 lub również droga krajową S164.
Lokomotywa parowa
Sächsische IV K
Najbardziej wybudowaną lokomotywą saksońskich kolei wąskotorowych jest Saksońska IV K.
99 585 Sächsische Maschinenfabrik Chemnitz vormals Richard Hartmann, Baujahr 1912
Lokomotywy spalinowe
V10C 199 310 Baujahr 1964, ex Stahlwerk Unterwellenborn
Wagen
DRG K2009 Zugführerwagen, Baujahr 1899, betriebsfähig
DRG K1616 Personenwagen, Baujahr 1890, betriebsfähig
Güterwagen
DRG K3028 (GGw 97-12-32) gedeckter Güterwagen, Baujahr 1918, wird derzeit betriebsfähig aufgearbeitet
Kolejne wagony są obecnie remontowane.