Opis
Oschatz – Mügeln – Nebitzschen – Glossen/Nebitzschen – Kemmlitz
Zaangażowanie wokół Döllnitztalbahn
Towarzystwo wspierające kolejkę Döllnitzbahn opiekuje się nad historycznym taborem Döllnitzbahn i prężnie się angażuje w organizację pociągów specjalnych. Od maja 2016 r. stowarzyszenie również posiada odrębna sekcję tematyczną, która zajmuje się modelarstwem. Koledzy poświęcali ich wolny czas detalicznemu odwzorowaniu trasy z Mügeln do Oschatz w skali H0 (1:87) Makieta ta udostępniana jest w określanych dniach kursującej trakcji parowej na stacji Oschatz Sud od godz. 10.00 do 17.00. Chętnie koledzy będą opowiadać o ciekawostkach wokół kolejki. Od niedawna zbiory zostały rozszerzone o szereg historycznych i nowszych pocztówek. Dalsze informacje Państwo znaleźć mogą na stronie internetowej stowarzyszenia. Wstęp jest nieodpłatny, jednakże mile widziane są groszowe darowizny w celu utrzymania tego klejnotu.
Historia
hitoria Dollnitzbahn
Około roku 1870 w Królestwie Saksonia sieć kolei o tyle już była rozbudowana, że połączone ze sobą już były t. zw. centra główne; również istniały połączenia do wszystkich krajów i królestw, z którymi Saksonia sąsiadowała. Wiejskie regiony zaś nie doczekały się jeszcze przyłączenia do ogólnej sieci kolei. Tak to było także w przypadku ziemi koło Mügeln. Wprawdzie miasto Oschatz już wcześnie w roku 1838 zostało przyłączone do kolei przez pierwszą dalekobieżną trasę z Lipska do Drezna; natomiast tutejszemu regionowi dominowanemu na pierwszym planie przez rolnictwo nadal brakowało skutecznego połączenia komunikacji.
Dzięki sukcesywnie powstającym liniom wąskotorowym w końcu i ten region odpowiednio uzbrojony został w połączenia kolejowe; początek pierwszego odcinka z Döbeln przez Mügeln do Oschatz sięga 17.stycznia 1882 r., kiedy wydano pozwolenie na jego powstanie. Budowę rozpoczęto w październiku 1883r., a dobry rok potem dnia7 stycznia 1885 r. trasa ta została uroczyście otwarta. Ważne przy tym jest to, że chodzi tu o pierwszą gałąź późniejszej o wiele większej jeszcze sieci wąskotorowej. Dobrym podłożem do rozbudowy ww. sieci było nie tylko rolnictwo, lecz również bogate zasoby kaolinu, które wydobywano w całym regionie. W ten sposób wokół głównej trasy z Oschatz przez Mügeln do Döbeln powstawała rozległa sieć z wieloma bocznicami. Te nieraz między sobą nawet znów były połączone. Wypunktować tu należy następujące trasy: Mügeln – Neichen (otwarcie trasy dnia 1.listopada.1888 r.), Oschatz – Strehla z bezpośrednim dojazdem nad Łabę (otwarcie trasy dnia 30.grudnia 1891 r.), bocznica Nebitzschen – Kroptewitz do kopalni kaolinu (otwarcie trasy dnia 3. sierpnia 1903 r.). Dalszą ciekawostką jest fakt, iż powstała trasa z Döbeln przez Lommatzsch do Miśni łącząca w ten sposób sieć z Mügeln z drugą siecią koło miejscowości Wilsdruff. Tym łącznikiem powstała tak rozległa sieć, że – choć teoretycznie – możliwy stał się przejazd między Strehla nad Łabą oraz Frauenstein w Rudawach!!!
W latach 60-tych poprzedniego stulecia kolejki wąskotorowe sukcesywnie zaczęły poumierać. Dla tego z tutejszej sieci koło Mügeln i Wilsdruff eksploatowano jedynie odcinek Oschatz – Mügeln – Kemmlitz. Użytkowana trasa ta była tylko jeszcze w ruchu towarowym. Po roku 1990 nasuwało się zasadnicze pytanie: co dalej z tą beznadziejnie deficytową linią? – Jej likwidacja wydawała się być przesądzona i wisiała nad kolejką jak miecz Damoklesa! Wąskie łuki torów, ograniczony tonaż mostów, po których jeździły od nota bene 100 lat parowozy serii IV K – to wszystko razem sprawiało, że przyszłość linii nie napawała zbytnio optymizmem. Po dokonanej prywatyzacji nawet udało się wznowić ruch pasażerski, w tym szczególnie ruch szkolny; w końcu możliwa była odbudowa „nowej”, bo wcześniej już zlikwidowanej (1972 r.) trasy do Glossen, gdzie regularnie organizowane bywają przejazdy fotograficzne dla miłośników kolei.
godzin:
Döllnitzbahn kursuje od poniedziałku do piątku pociągami z silnikiem diesla. W wybrane weekendy i święta "Wilder Robert" kursuje pociągami parowymi.
cennik biletów:
Auszug aus der Tariftabelle.
Die Döllnitzbahn durchfährt derzeit im MDV-Gebiet 2 Tarifzonen
Dieselbetrieb, Preis nach Stationen |
|
|
Voll |
Ermäßigt |
Oschatz Hbf – Naundorf |
1 Zone |
2,00 € |
1,20 € |
Oschatz Hbf – Mügeln Bf |
2 Zone |
3,90 € |
2,30 € |
Oschatz Hbf – Glossen/Kemmlitz |
2 Zone |
3,90 € |
2,30 € |
Mügeln Bf – Glossen/Kemmlitz |
1 Zone |
2,00 € |
1,20 € |
Dampfzugfahrten pro Richtung & Person, nach Stationen |
|
|
Voll |
Ermäßigt |
Oschatz Hbf – Naundorf |
1 Zone |
3,50 € |
2,70 € |
Oschatz Hbf – Mügeln Bf |
2 Zone |
6,40 € |
4,80 € |
Oschatz Hbf – Glossen/Kemmlitz |
2 Zone |
6,90 € |
5,30 € |
Mügeln Bf – Glossen/Kemmlitz |
1 Zone |
3,50 € |
2,70 € |
Zeitkarten Auszug |
|
|
Voll |
Ermäßigt |
Tageskarte 1 Person |
1 Zone |
4,50 € |
2,70 € |
|
2 Zone |
8,70 € |
5,40 € |
MDV-Netzkarten, Sachsen- und Ländertickets, MDV Tageskarten im Umstieg sowie das Deutschlandticket werden anerkannt. Bei Dampfzügen wird ein Zuschlag in Höhe von 8€ pro Person und Fahrtrichtung gefordert. |