Szukam partnera




SZUKAM REGIONU

Imprezy

more events


18. Mügelner „Bahndamm-Wanderung“

01.05.2024


Ferienfahrten mit Dieselzug

10.05.2024 - 12.05.2024

Opis

Oschatz – Mügeln – Glossen / Kemmlitz

Od bialych minerałów  do kaolinu , czyli o wydobyciu ważnych surowców

Kolej już w 1838 r. dotarła do Oschatz ze strony Lipska. Miało jednak minąć kawał czasu do 1885 r., zanim zaczęto sukcesywnie połączyć tutejszy region koleją wąskotorową do sieci no kolei. Generalnie przypuszczałoby się, iż produkty i surowce bogactwa naturalnego najwcześniej wydobywano w górskich regionach. W tutejszym przypadku nic bardziej błędnego! Bowiem o dziwo: przewozy bogactwa naturalnego najdłuższą tradycję mają właśnie tu. Działo się tak dzięki wydajnym złożom kaolinu, który w regionie między Kemlitz i Oschatz nadal jest wydobywane. Kaolin niezbędnym jest materiałem do produkcji porcelany. Nie dziwi nam więc fakt, iż prawie 100 lat kolejce Döllnitzbahn przypadło ważne zadanie; kolejka służyła miejscowym przede wszystkim do przewozu artykułów rolnych oraz kaoliny. Na żyznych obszarach Oschatz uprawiano na pierwszym planie ziemniaki oraz buraczki cukrowe. Oczywistym wobec tego było to, że „gorący okres” przewozów towarowych padł na jesień. Wtedy zawsze cały tabor kolejki wkraczał do pełnej akcji, a zawartość wagonów w Oschatz przeładowywano na tor normalny.
Także na kolejce Döllnitzbahn nie brakuje atrakcji i ciekawostek, które warto odkrywać. Tory prowadzą z dworca wokół średniowiecznego centrum miasta, które z pieczołowicie odrestaurowanymi zabytkami nas zaprasza do zatrzymania się. Po drodze do Mugeln pociąg mija krajobraz, który nieraz przypomina wiejskie scenariusze, z jakimi dość często się spotykamy w polskiej literaturze. Stacją centralną kolejki to Mügeln: jest ona jednej z największych stacji wąskotorowych w całej Europie; zachowała się tu cała techniczna infrastrukturą w oryginale. Na jednej ze stacji docelowych, mianowicie w Glossen ostała się sprawna jeszcze rampa przeładunkowa kolejki polowej, która zapewne zaciekawi miłośników kolei i techniki. Alternatywnie wybierać się możemy na spacer po rozległych sadach – zwłaszcza wiosną w rozkwicie drzew propozycja raczej nie odrzucania ...
 

Timetable

Bahnhof Mügeln. 
© Christian Sacher

Trasa

Trasa Döllnitzbahn

Lokalizacja

Döllnitzbahn znajdujemy na północy Saksonii na wschód od Lipska, jednak na zachód od Riesy oraz Döbeln.

Dojazd autobusem & koleją

Koleją bardzo wygodnie do Oschatz dojeżdżamy. Dworzec Oschatz, położony na głównej trasie między Dreznem i Lipskiem (KBS 500), co godzinę obsługiwany jest przez pociągi regionalne „ Saxonia”, gdzie zaraz obok pociągi kolejki odjeżdżają, więc przesiadamy się z normalnego na wąski tor.

Dojazd samochodem

By dojeżdżać samochodem zaleca się dojazd autostradą A 14 do zjazdu Lipsk, stąd dalej kierujemy się drogowskazami do Mügeln i Oschatz.

Przebieg trasy

©
Lokomotiven vor dem Schuppen in Mügeln. 
© Christian Sacher

Pojazdy

Pojazdy Döllnitzbahn

Lokomotywy parowe


99 1561-2, Baujahr 1909/1967, SMF/3214, obecnie zamknięty
99 1574-5, Baujahr 1912/1964, SMF/3556
99 1584-4, Baujahr 1912/1964, SMF/3595

Lokomotywy spalinowe

199 030, Baujahr 1940, Simmering/66765, ex ÖBB 2091.010
199 031, Baujahr 1940, Simmering/66767, ex ÖBB 2091.012
199 032, Baujahr 1957, Ns4, LKM/250027, ex DR 199 008
199 034, Baujahr 1981, L30H, FAUR/24059, ex PKP Lyd2-102, obecnie zamknięty

Wagonów

VT 137 515, Baujahr 1995, Stahlbau Knotz (Wien), Bombardier Jenbacher Werke, 64 miejsca

Bahnhof Oschatz Süd. 
©

Historia

Historia Dollnitzbahn

W  1870 r. w sieć kolei w Saksonii o tyle była rozbudowana, że połączone ze sobą już były centra główne i wszystkie większe miasta; również istniały połączenia do wszystkich krajów, z którymi Saksonia sąsiadowała. Wiejskie regiony wciąż nie doczekały się jeszcze połączenia do sieci kolei. Tak było również w przypadku ziemi koło Mügeln. Wprawdzie miasto Oschatz już wcześnie w 1839 r. zostało połączone do kolei przez pierwszą dalekobieżną trasę z Lipska do Drezna; natomiast okolicom Oschatz nadal brakowało skutecznego połączenia kolejowego.
Dzięki sukcesywnie budowie kolei wąskotorowych w końcu i ten region uzyskał  długo wymarzone połączenie kolejowe; początek pierwszego odcinka z Döbeln przez Mügeln do Oschatz sięga 17.stycznia 1882 r., kiedy wydano pozwolenie na jego budowę. Pierwszą łopatę wbito październiku 1883r., a dobry rok potem w dniu7 stycznia 1885 r. po torach jeździł pierwszy pociąg. Warto wiedzieć o tym, iż trasa Oschatz – Mügeln stanowiła główny trzon późniejszej nad wyraz rozległej sieci wąskotorowej. By zaspokoić potrzeby rosnącego popytu na przewozy towarowe zarówno stronie rolników jak i po stronie kopalni kaolinu, podjęto decyzje o znacznej rozbudowie kolejki. W ten sposób powstawała rozległa sieć z wieloma bocznicami między Oschatz, Mügeln oraz Döbeln. Cały ten proces trwał od 1888 do 1903 r. Ciekawostką niewątpliwie jest fakt, iż powstała  trasa z Döbeln przez Lommatzsch do Miśni łącząca w ten sposób tutejszą sieć Mügeln z drugą siecią koło miejscowości Wilsdruff. Tym połączeniem istniała – choć teoretycznie – możliwość dostać się na wąskim torze z miejscowości Strehla nad Łabą aż do Frauenstein w Rudawach!!!
W latach 60-tych poprzedniego stulecia  kolejki wąskotorowe  sukcesywnie zaczęły poumierać. Na tutejszej sieci koło Mügeln i Wilsdruff eksploatowany był jedynie odcinek Oschatz – Mügeln – Kemmlitz choć służyła tylko już przewozom towarowym. Po roku 1990 nasuwało się zasadnicze pytanie: co dalej z tą beznadziejnie deficytową linią? – Wąskie łuki torów, ograniczony tonaż mostów – to wszystko razem wcale nie napawało optymizmem. Więc los kolejki wydawał się być przesądzony i wisiała nad kolejką widmo całkowitej likwidacji! Jednak dzięki skutecznie przeprowadzonej prywatyzacji udało się wznowić ruch pasażerski, a szczególnie ruch szkolny; wreszcie  możliwa nawet była odbudowa „nowej”, bo wcześniej już zlikwidowanej (1972 r.) trasy do Glossen; tam regularnie organizowane bywają przejazdy z fotostopami dla miłośników kolei.

Godzin:

Kolejka Döllnitzbahn kursuje od poniedziałku do piątku w dni zajęć szkolnych pociągami prowadzonymi trakcją spalinową. Przejazdy pod parą organizowane bywają w określone weekendy i święta.
 

cennik biletów:

Podróż pociągiem parowym w kierunku & osoba, rozłożona na odległość.

1 Strefa taryfowa
Dorośli 4,20 €
Ulgowy 3,30 €

2 strefy taryfowe
Dorośli 7,20 €
Ulgowy 5,50 €

2 strefy taryfowe
Dorośli 7,70 €
Ulgowy 6,00 €

Strefy taryfowe
Oschatz Hbf – Naundorf 1 Strefa
Oschatz Hbf – Mügeln Bf 2 Strefy
Oschatz Hbf – Glossen 2 Strefy
Mügeln Bf – Glossen 1 Strefa