Szukam partnera




SZUKAM REGIONU

Kontakt

Verein Kohlebahnen e.V.
Georgenstraße 46
04610 Meuselwitz

Tel.: +49-3448-752550
Fax: +49-3448-752144


E-Mail
Timetable

Imprezy

more events


abgesagt: Karfreitag mit Dampflok – fällt aus!

29.03.2024


abgesagt – Osterfahrten mit Dampflok am Ostersonntag

30.03.2024

Opis

Meuselwitz – Regis-Breitingen

Jak kopalnia węgla brunatnego przekształcała się w teren rekreacyjny …?

Jeszcze parę lat temu w żadnym przewodniku nie było mowy o regionie między Lipskiem i Altenburg, gdyż obszar na południe od Lipska aż do Alternburg był jednym centrum wydobywania węgla brunatnego na terenie byłego NRD. Złoże węgla brunatnego odkryto już w 1382 r., odkąd wydobywano ten zasób naturalny. O skrajnym jego wydobyciu ostatecznie zdecydowały zarówno okres industrializacji jak zdeterminowana polityka energetyczna NRD; w związku z tym powstały koło przemysłu wydobywczego także zakłady uszlachetniania i przetwórstwa węgla brunatnego oraz elektrownie. Pozostałości po kopalniach widać do dziś dnia. Za czasów istnienia NRD cały region w daleko idącej mierze mocno był zanieczyszczany, a ludzie często cierpieli na choroby dróg oddechowych …
Od roku 1994 się to gruntownie zmieniło. W ramach szeroko pojętego programu renaturyzacji udało się przywrócić przyrodzie zupełnie nowe oblicze; wraz z renaturyzacją powstało po kopalniach dzisiejsze Nowe Pojezierze Lipskie.
Nieodłącznym składnikiem tego nowego krajobrazu obok muzeów jest była kolej górnicza. Gdy w muzeach dbano o zachowanie wieloletniej tradycji górniczej, to tu się znalazło grono tych, którzy chcieli ocalić kolejkę jako aktywny element byłej infrastruktury kopalnianej. Do orędowników kolei na pierwszym planie należeli byli górnicy tutejszego zagłębia Borna-Meuselwitz, ale także przedsiębiorcy, pasjonaci techniki, miejscowi oraz władze lokalne. Prześwit toru dość rzadko jest spotykany i wynosi 900 mm. Eksploatowane w ruchu wahadłowym są elektrowozy oraz spalinowozy, wagony zaś zostały przebudowane do potrzeb turystycznych. Tory kolei prowadzą z małego miasteczka Meuselwitz w Turyngii do saksońskiego Regis-Breitingen – cały ten obszar się nazywa Kammerforst i Auenholz.
Punktem wyjścia naszej podróży jest dworzec kultury Meuselwitz. Tu się znajduje Muzeum Techniczne z rozległym terenem plenerowym, zabytki techniczne, eksponaty górnicze, odpowiednie dokumenty oraz historycznych tabor kolei. Wszystko to upamiętnia w widoczny sposób wieloletnią tradycje regionu. Wśród eksponatów także znajduje się makieta, na której jeżdżą pociągi o różnych skalach. Makietę umieszczono w biurze byłego naczelnika parowozowni: przedstawia ona drogę węgla brunatnego od momentu wydobycia przez transport koleją aż do miejsca przeładunku, gdzie wsypywany był do normalnotorowych wagonów. Odwzorowano także jest normalnotorową linię między Meuselwitz i Altenburg w stylu epoki Deutsche Reichsbahn.
Miejscowe stowarzyszenie przez cały rok organizuje szereg różnych imprez. Tradycją się stały przejazdy wielkanocne jak i adwentowe, przejazdy w powodu rozpoczęcia roku szkolnego i oczywiście przejazd bożenarodzeniowy – organizuje się wtedy świąteczny bankiet  salonie Western Town. Również ważnym terminem jest coroczna Duża Wystawa Makiet Kolei w październiku.  
O ponadregionalnym znaczeniu są coroczne Dni Western, które się odbywają w sierpniu. Ponad to istnieje możliwość zamawiania pociągów specjalnych w celu uroczystości prywatnych i firmowych lub imprez integracyjnych.

Trasa

Trasa kolei pokopalnianych


Lokalizacja

Trasa kolei górniczej prowadzi z miasta Meuselwitz na terenie powiatu Altenburg w Turyngii do miejscowości Regis-Breitingen na terenie powiatu lipskiego w Saksonii.
Dworzec kultury, teren plenerowy i muzeum makiet kolejowych znajdują się w mieście Meuselwitz w  północno-wschodnim cyplu Turyngii, gdzie stykają się trzy kraje związkowe: Saksonia, Turyngia oraz Saksonia-Anhalt. Miasto Meuselwitz leży na południowym krańcu Niziny Lipskiej.

Dojazd autobusem & koleją

Na Dworzec Kultury w Meuselwitz koleją niestety nie docieramy w ogóle. Do Regis-Breitingen zaś dojeżdżamy pociągami regionalnymi RB130 na trasie Lipsk – Gaschwitz – Altenburg – Zwickau.
Oprócz tego teoretycznie dojeżdżamy autobusem spod dworca Altenburg następującymi liniami: 352, 403, 404, 405, 406, 408, 409, 410, 412, 413 oraz 416. Ale: podczas weekendów mało która z tych linii kursuje, a jeśli tak, to częstotliwość  kursowania mocno jest redukowana. Ze względu więc na ograniczane bardzo połączenia transportem publicznym w tym przypadku zdecydowanie zaleca się dojazd samochodem!

Dojazd samochodem

Samochodem docieramy na Dworzec Kultury najlepiej autostradą A4 dojeżdżając do zjazdu Schmölln w kierunku Crimmitschau, później drogą regionalną L1361 do Schmölln. Tu kierujemy się oznakowaniem w kierunku Meuselwitz i zostajemy na L 1361. Kolej górnicza jest oznakowana, a my się tego trzymamy.
 

E-Lok Zug der Kohlebahn am Bahnhsteig in Meuselwitz. 
© Pressebild Verein Kohlebahnen Meuselwitz e .V.

Terminy przejazdów:

Kolej górnicza kursuje w określanych terminach od kwietnia do października. Dodatkowe przejazdy  uruchamiane są w grudniu. Dalszych informacji Państwu udzielane są pod linkiem:
http://www.kohlebahnen.de/

cennik biletów:

Wyciąg z tabeli taryfowej.
  Dzieci do
12 lat
Osoby dorosłe
 
Podróż 6,50 € 17,50 €
Podróż na zewnątrz 4,50 € 11,00 €
2 przystanki w obie strony 4,00 € 10,00 €
2 przystanki na zewnątrz 3,00 € 7,00 €
E-Lok 3,00 € 3,00 €